Sunday, June 21, 2009

Selamat Hari Bapa

Hari Bapa? 'eh bila hari bapa ye'? terpacul soalan tu keluar dari mulut adikku minggu lpas..dengan spontannya aku menjawab, 'ish ntahlah, kak pon tak tau'...tiba2 pada hari yg sama abgku menelefon abahku dan mengucapkan Selamat Hari Bapa..kami adik beradik terpinga2..masing2 berdialog, 'eh hari ni ka hari bapa?' lantas dengan segan silunya, aku turut sama mengucapkan ucapan hari bapa kpd abahku...aku bermonolog di dalam hati,'alahai cmna blh lupa ni'...

Tapi rupa2nya bila dilihat semula prom02 dan iklan2 di kaca TV, rupa2nya hari bapa jatuh pada hari ni..21 JUN..maknanya abah dapat dua kali ucapan...ucapan yg advance dan ucapan yg sebenarnya...hehe..

walaupun sambutan ini bukanlah satu sambutan yg wajib diraikan dan tidak termaktub pun dalam mana2 kitab, namun bagi ku hari2 adalah hari ibu dan bapa.. sambutan ini sebenarnya diperkenalkan oleh org barat..mgkn kerna hubungan kekeluargaan mereka renggang dan dengan adanya sambutan sebegini, secara tidak langsung, mereka dpt mengingati ibu bapa mereka.

Perlukah tunggu hari bapa ja baru nak wish dan bagi hadiah? atau tunggu hari bapa ja baru nak hargai jasa mereka kpd kita? tidak sahabat2...bagi saya, tidak kiralah hari apa pun, ibu bapa harus diingat setiap waktu..buktinya kita diajar utk sentiasa mendoakan mereka..

"Allahumagh Fir li Dzunubi Wali Walidayya Warhamhumakama Rab Bayyani Shaghiira"

"Ya Allah Ampunilah dosa2ku, serta dosa kedua ibu bapaku dan kasihanilah mereka sepertimana mereka mengasihaniku sewaktu kecilku"

Bapa sbg ketua keluarga sering dilihat sebagai seorang yg tegas dan garang..namun disebalik ketegasan itu sebenarnya ada terselit kelembutan dihati mereka..tugas bapa mencari rezeki utk keluarga dan membentuk sebuah 'baitul muslim' yg diredhai Allah merupakan satu tanggungjawab yg besar..semuanya memerlukan kesabaran yg amat tinggi..

Alhamdulillah syukur ku panjatkan kpd Allah atas kurniaannya kpdku seorang bapa yg amat memahami dan menyayangiku..tanpa kusedari kadang2 hati remaja ini memberontak utk memenuhi segala kemahuan yg ada dihati..abah dengan penuh sabar cuba utk memenuhi kemahuan anak remajanya ini..Teringat aku kepada lagu dendangan In-Team bertajuk Sentuhanmu..

" ooo ayah....tak pernahku tanya..kemana tumpahnya keringatmu...
oh ayah tak pernah kuhitung berapa byk kerutan didahimu..yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku..yg sedaya ayah laksanakan"

renungan utk kita bersama....'seorang bapa bisa menjaga 10 orang anak, namun 10 orang anak belum tentu dapat menjaga seorang bapa'....



2 comments:

Hasbi said...

celebration tu start dari eropah dan kita tak perlu ikut pun takpe..tu lirik lagu inteam? =)

tuan rumah said...

a'ah lagu inteam..album damba kasih..:)


Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Construction. Powered by Blogger