Saturday, March 28, 2009

Mencuri di dalam masjid??


Astagfirullah...mengeluh panjang bila bc tajuk di atas..tp itulah hakikatnya...Masjid yg sepatutnya di 'imarahkan dgn ibadat,diskusi2 ilmu, bacaan ayat2 al-quran, tapiiiiiiii menjadi sarang tempat menjalankan misi 'mencuri' bg sesetengah pihak..

apa dah jadi dgn pelajar uia ni? yg ditarbiah dgn ilmu2 yg saya rs cukup utk meninggalkan kesan pd diri, tp tidak di praktikkan di luar..sejak di matrik, kita di sogokkan dgn pengajian2 seperti FKM, atau klu ms zmn sek dulu, kelas pendidikan islam la..msk gombak, bljar plak Unggas, atau pn Method of Dakwah..at least xkan x tau kot hukum mencuri tu apa???ni la namanya 'al-ilmu fi kutub,lay sa fi sudur'(ilmu itu hnya di dlm buku, bukannya pd dada/hati)..

saya sgt terkilan,kecewa, marah,bengang,geram, dengan insan yg mencuri barangan dalam masjid pd tarikh 25 Mac 2009 tempoh hari!!!!..shbt2 msti nak tau kn cerita di sebaliknya..erm malam tersebut, saya bersama 5 lagi sahabat br selesai membuat gimik kepada seorang shbt kami, yg dh genap usianya 23 tahun..gimik sambut besday cmtu la lebih kurang...ralit2 makan dan sembang di bgnan ADM, x sedar lak yg dh larut malam..

dipendekkan cerita, nak balik ke mahallah, dah x brani..takut apa??takut dgn mak guard n pak guard.takut dh xleh masuk mahallah..so kami amik keputusan utk tidur di masjid..sesampainya di masjid, shbt2 len dah tidor..cuma, saya dan besday gurl x tidor lg sebab nak prepare utk report presentation esok hari nya..dan seorang lagi shbt kami, YB berada di ofisnya..rajin sungguh bekerja hingga ke larut malam..:)

jam dah menunjukkan 3pagi..YB br smpai ke masjid dr ofis..tinggal kami bertiga yg masih berjaga..besday girl dah ngantuk dh time tu..yb pn dh ngntuk..tinggal la sy seorang diri mengagahkan diri menyiapkan report utk klas pg esok..lebih kurang jam 3.30 pg, sy pn syahid bersama2 rakan2 yg lain..

dipendekkan cerita lg, saya tidur bersama2 laptop disebelah, dan handphone di sisi..jauh di sudut dinding, ada lagi sebuah laptop milik rakan saya yg dilindungi dgn beg sekolah di atasnya..laptop tersebut berada dekat dgn tuannya, dan lagi 2 rakan yg lain berserta stand fan disebelah..

dan disebelah saya pula, ada 2 beg sekolah..yakni beg sekolah saya, dan beg sekolah YB yg ddalamanya berisi kamera digital...

apa yang terjadi leps tu??pada jam 6.15 pagi, kami bangun utk solat subuh..tp sblm turun amik wuduk, besday gurl dh perasan ada 1 beg di pintu utama tingkat 3..'eh2 ni mcm beg YB, tp kenapa ada dkt sini'..besday gurl berkata di dalam hati..kemudian, beg itu dibawa kepada YB, dalam keadaan semua zipnya terbuka, dan berserabut keadaanya..kemudian YB dalam keadaan mamun2, bertanya 'kamera aku,kamera aku'...saya tersentap!!besday gurl tersentap!!..gaya nk p solat dh,tp tertangguh seketika..3 rkn yg lain, sdg berjemaah bersama imam..kami tertinggal di belkg krn terkejut..rupa2nya kamera YB dh diCURI!!

lantas, terus terlintas di hati saya...'laptop tipah!!!(bukan nama sebenar)..lantas saya dan besday gurl trus ke dinding tmpt asal laptop tu diletakkan...'hah,HILANGGGGGGGG!!!kami bertiga jadi kaku...terdiam,tersentak,terlopong...LAPTOP HILANG!!!KAMERA DIGITAL HILANG!!!DALAM MASJID????

slps selesainya berjemaah, si tipah(tn punya laptop dtg)..sy panggil tipah..tya tipah bw laptop simpan dkt mn2 ka?..tipah kata, 'x la, mn ada'...kami terdiam..tipah cari laptop..akhirnya tipah akui bahawa laptopnya dh hilang..Ya Allah tabahkanlah hati mereka..hati saya berdetik..

pd tengahari hr kejadian, sy bersama besday gurl, dan dua mangsa kejadian, telah ke main entrance Guard utk wat report..sedang asyik kami menulis report, datang seorang sis lg nk wat report..kesnya??hilang hp dan purse dlm masjid..lebih menakjubkan, bendanya hilang ketika tengah sujud...bangun2 tengok dah x dak.!!!!!astagfirullah..apa nak jadi ni??nak curi pon, tunggu la org habis semayang dulu...apa punya x dak sivik la pencuri tu!!heee geramnyaaaaa...

point yg saya nk sentuh di sini ialah,dalam rumah Allah,ada org yg sanggup wat perkara terkutuk cmni??kalau xdak laptop sekali pn nak wat assingment, ckpla..kami bg pinjam..kalu xdak kamera nak kluar dating, bgtau la..kami bg la pnjm..kalu xda hp, kami bg la duit syiling, p guna public phone...ni x, yg g mencuri tu kenapa??kan ka BERDOSA tu!!!!




karat-karat jahiliyyah yg menjadi punca kejadian


kalaulah pencuri itu sedang membaca blog ni, ketahuilah anda, balasan yg anda akan dpt di akhirat kelak!!mmg skrg anda dpt cash laptop, kamera, hp...tp x terbayang ka 'cash' Allah swt di yaumul qiyamah nnti??

semoga cerita saya kali ini mnjadi pengajaran wat kita semua..sama2 kita muhasabah..ya mngkn dari satu sudut, kecuaian diri sendiri mnjadi punca..dan mngkn juga kerana terlalu gembira sebelum kejadian, dan ini kafarah yg di bayar olehNya..alhamdulillah,Allah masih sayangkan kami..Dia mentarbiah kami..Dia mengkehendaki kami utk terus bersabar...

kepada tipah dan YB, sabar la banyak2 na..mgkn ada hikmah baik menanti antunna berdua di hadapan...mgkn jg kejayaan yg berlipat ganda di janjikan olehNya dlm final exam nnti..mgkn jg dimurahkan rezeki selpas ni..Wallahu ta'ala 'alam..He knows the best.!!Innallah ha ma'a sobbirin...

7 comments:

husna said...

mek,hg pnya blog ni xleh hntq shoutbox ka?canggih sgt tu la..hm.aku nk komen pasal isu curi dlm msjid.awatla ada org yg mcm tu..dlm rumah Allah pn nk mncuri.apatah lg kt luaq kn..moga2 Tuhan blas apa org tu dh buat . kita pn kna sama2 pringat jgk.jgn trlalu sronok mgkin ada ksedihan yg bkl mnimpa..wallahua'alam..

Hasbi said...

akak, haritu khutbah jumaat, khatib habaq pasai menda ni..kecurian dalam masjid..

sebenarnya pencuri tu memang jahil sungguh dah..takle kata pa dah..dia tak takut denganNya sebab tu dia berani nak wat apa2 pun. 'Hebat' betul pencuri2 tu..

me_imtiaz said...

to hasbi : tu la pasai..depa ni x kesian dkt org lain..dh nak dkt2 exam ni,wat perangai lg nak curi2 brg org..moga2 diberi hidayah dan petunjuk!!

tuan rumah said...

to husna : wallahua'lam..mgkn ada hikmah disebaliknya..kita doakan yg terbaik utk 2 org sahabat kita tu..mg2 si pencuri tu insappp!!

As said...

"Bila Tuhan tak ditakuti..."

akak mesti biasa lagu mawaddah ni kan

lagu2 realiti kehidupan nilah yang menteramkan bila dilihat di depan mata..

tapi mungkin jugak bukak student kan?

wallahu'alam

moga Allah ganti dengan yang lebih baik..ameen

salam imtihan, lama tak bersua. Heh

MyFahmi said...

Salam...

Sekadar ziarah maya, dan tiba-tiba tertarik pada topic yang dientrikan di blog ini. Untuk pengetahuan anda juga, saya juga merupakan mangsa kejadian yang perit, pedih, lagi menyakitkan.

Saya telah kehilangan 1 beg galas ketika dalam perjalanan dari Iskandariah ke Kaherah. Dalam beg tersebut mengandungi MP3, Portable Hardisk, sedikit pakaian dan kitab. Mujur dompet dan handset ada di poket.

Kejadian berlaku ketika waktu solat maghrib. Yang peliknya kereta kami telah dicuri masuk dengan sempurna. Kawan saya telah mengesyaki ada seorang 'ARAB MESIR' yang pergi ke tandas, lalu menunaikan solat tanpa mengambil wuduk. Tetapi yang lebih mencurigakan 'arab' tersebut solat berdekatan dengan beg kawan saya. Selesai sahaja solat (ketika di luar masjid keadaan gelap) alarm kereta berbunyi dan didapati pintu kereta terbuka.

Sampai sekarang rasa macam takut nak tinggalkan barang dan sentiasalah berhati-hati di mana jua tempat. Tempat ibadah pun dah jadi tempat mempraktikkan maksiat.

Sedarlah wahai insan....

tuan rumah said...

to fahmi : masyaAllah..ni la akibatnya bila Allah tak ditakuti..dan bila nafsu menguasai diri..semoga mereka di beri hidayah dan petunjuk!!


Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Construction. Powered by Blogger