Thursday, February 19, 2009

kenapa harus memilih??

Dalam hidup ni, boleh dikatakan setiap perkara memerlukan kita utk memilih..memilih utk apa?ada yg kata utk mendapatkan kepuasan sndiri, utk mndapatkan yg terbaik, utk mendapatkan apa yg kita nak, dapat apa yg diidamkan dan sebagainya...

Kalau dilihat dlm economic term, pilihan dikenali sbg 'opportunity cost', where there are scarce resources, with unlimited wants...meaning that, we have the very limited sources, but we have to make a choice in order to satifsy our needs and satisfaction..sbg contohnya, nak memilih utk makan apa? hah sebut bab mkn, smua org suka..1 hari perut lapar sgt2..depan mata ni ada la byk kedai mkn..antaranya, KFC, Pizza Hut, Burger King,(hbt2 belaka ni), Nz Curry House(femes mamak stall), gerai tepi jalan, n byk la..klu boleh smua kita nak p..nak bolot ke semuanya..tp duit ada ke??duit pn cukup2 byr yuran ja..tu nak pk beli buku lg la...baju lg la..nak isi minyak moto lg..hmmm,byk benda kn pk ni..so pilihan mesti dibuat!!!mkn ja la dkt gerai tepi jalan tu..sedap kot..hati pun berdetik..ye la,nnti duit bulan ni x cukup lak..mcm2 lg nak guna..kn fikirkan advantage n benefit nya jugak..even sometimes we have to leave the things that we want..hah, the things that we left behind is known as the oppurtunity cost..or in malay we called kos lepas..(betul ke ni?dh lama tggl econs):)

Berbalik kpd pilihan yg harus kita wat dlm hidup, kdg2 kita buntu memikirkan keputusan yg terbaik utk kt wat..kdg2 dalam satu masa, mcm2 perkara yg datang menimpa..mcm2 benda yg harus kita fikir..mslh study la,assingment yg berlambak2, fmly, kwn2,prob diri sndiri, mslh hati, dan mcm2 lagi la..stiap perkara yg disebutkan tu, kdg2 memerlukan kita utk membuat pilihan..so mgkn aplikasi 'kos lepas' tu blh diguna pakai di sini..

org selalu kata, watla pilihan yg terbaik..dlm apa jua keadaan sekalipun..tp kdg2 kita yakin ka, bahawa pilihan yg kita wat tu memang dh terbaik??adakah kita wat pilihan tu berdasarkan nafsu atau keinginan semata2 @ juga berlandaskan petunjuk dan ilham daripada Allah s.w.t
Allah berfirman dalam surah al-baqarah ayat 216

"..boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu..Allah Maha Mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui..."
kdg2, bila pilihan dah dibuat, kita rs menyesal..kita rs 'ish x patut aku wat pilihan cmtu'..kdg2 juga kita optimis, "hmm mgkn btol pilihan aku ni, mgkn hikmahnya x nmpk skrg, mgkn masa akan dtg"...
walau apa pon pilihan dan keputusan yg kita dh wat kwn2, yakinlah dgn-NYA..kalau kita melazimi istiqarah sbg cara utk kita wat keputusan, itu adalah yg terbaik..wallahua'lam:)
p/s: teringat satu chorus lagu melayu lama, suratan @ kebetulan...
"walau kita dihadapkan dgn pelbagai pilihan, mengapa sering terjadi, pilihan tak menepati....hingga amat menakutkan,menghadapi masa depan, seolah tlh terhapus sebuah kehidupan yg kudus.."

3 comments:

Hasbi said...

btul3..=)
ha sbnanye kte dh hbskan byk duit kat liability..liability tu mcm yg dlm post ni lah. Beli something yg xle nk generate money..shopping pnye sakan juz nk puaskan nafsu. lps tu pokai..hehe

spatutnya kte kne beli asset..beli something yg bole mberanakkan duit poket kte..cntohnye, sy beli keychain upin ipin RM3, jual kat kak farah RM5..ha bru ada untung..

hehe =)

me_imtiaz said...

oh..itu tidak adil sama sekali..itu nk profit lebih namanya..klu diberi pilihan cmtu, for sure keychain tu menjadi opportunity cost..hehe:)

Anonymous said...

Jadi, bila kamu akan berkahwin?

Kwang3


Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Construction. Powered by Blogger